‘Niets zo bruikbaar als een goede theorie’ (14 Maart)

Sessie door: Josephine Lappia en Petra Cremers, verslag: Evelien van Rij.

Petra Cremers liet zien dat binnen ontwerponderzoek niet alleen sprake is van een kennisproces met een focus op theorie en een praktijkproces, maar ook van een verbindend proces met een focus op innovatie. Met een voorbeeld liet ze zien hoe je theorie kan vertalen in een ontwerp en dat vervolgens kan gebruiken om de praktijk te verbeteren én om nieuwe ontwerpkennis aan de theorie toe te voegen.

Petra ontwikkelde met haar collega’s een theorie over ontwerpprincipes voor hybride school-praktijk leeromgevingen (zie: Design principles for hybrid learning configurations at the interface between school and workplace | SpringerLink). Vervolgens ontwikkelde ze een combinatie van een handreiking en workshops. Deze workshops voerde ze uit met de ontwerpteams en ze evalueerde het geheel. Op basis hiervan paste ze het oorspronkelijk model aan. Dit leidde er daadwerkelijk toe dat drie van de vier teams de ontwikkelde ontwerpprincipes gebruikten. Een mooi voorbeeld van hoe theorie kan landen in de praktijk. In een ander voorbeeld liet Josephine Lappia zien hoe ze, na een succesvol proces om een Zero waste Hackaton te organiseren, theorieën vond waarmee ze de succesvolle componenten binnen het Hackaton proces kon duiden.

Tijdens het tweede deel van de ochtend werden de deelnemers uitgenodigd om zelf na te denken over theorievorming en het bruikbaar maken van deze theorie voor de praktijk. Een introductie over het vertellen van verhalen van Jan van der Stoep was daarbij het opstapje. Toen we zelf verhalen gingen vertellen over een held, een tegenstander en een missie ervoeren wij hoe het vertellen van een verhaal kan helpen bij het formuleren van een theorie en hoe een verhaal kan helpen bij het uitwisselen en toegankelijk maken van deze theorie.

We zullen het filmpje van Jan der Stoep later ook op deze site delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *