Plausibele rivaliserende verklaringen

Datum 7 april 2025;

Coördinatie: Don Ropes, Koen van Turnhout en Marcel Stalenhoef. Blog: Evelien van Rij.

Andere verklaringen

Plausibele rivaliserende verklaringen, dat klinkt misschien abstract en complex, maar eigenlijk gaat het om een basale vraag: “Als onderzoeksresultaat beschrijf ik een bepaald effect van mijn interventie, maar zijn er nog “andere zaken” die de resultaten van mijn onderzoek beïnvloed kunnen hebben?”  Deze “andere zaken” zijn dan de rivaliserende verklaringen.

Voorbeeld

Bijvoorbeeld: Ik ontwikkel een workshop voor docenten over online onderwijs. Studentenquêtes laten zien dat nadat ik de workshop heb gegeven, de studenten meer tevreden zijn over het online onderwijs. Mijn conclusie is dat mijn interventie werkt. Hierbij heb ik alleen niet verteld dat de eerste meting van de studenttevredenheid gedaan is voor de corona pandemie en de tweede halverwege de pandemie. Op dat laatste moment hadden docenten, los van mijn training, heel veel meer geoefend met online lesgeven. Wellicht is dan een rivaliserende verklaring dat de kwaliteitsverbetering niet door de training komt maar door de extra ervaring met online lesgeven door de pandemie.

Van hoofdstuk naar spel

In hoofdstuk 23 van het handboek Ontwerpgericht Wetenschappelijk Onderzoek zet Don Ropes uiteen wat voor soort rivaliserende verklaringen er zijn. Deze kennis kan je goed gebruiken als je onderzoek doet en je moet nadenken over validiteit en betrouwbaarheid. Met deze kennis hebben Don Ropes, Koen van Turnhout en Marcel Stalenhoef een spel ontwikkeld. In het spel helpen de spelers elkaar om rivaliserende verklaringen te vinden.

Veelbelovende testen

Tijdens de workshop hebben we een eerste versie van het spel uitgetest. Twee deelnemers waren zo enthousiast dat ze het spel willen aanpassen en in hun praktijk met studenten en facilitators gaan uitproberen. Ook dit leverde enthousiaste reacties op. Een Student van de Master Educational Leadership van NHL Stenden zei: “dit spel helpt mij zeker om mijn conclusies helder te formuleren en mijn paragraaf over validiteit en betrouwbaarheid op orde te krijgen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *